Tehran - Jordan.str - East Atefi.str - No24
02126353697
info@vismanpharmed.com

مگس خانگی تا ۲۴ ساعت حامل ویروس کرونا است

مگس خانگی تا ۲۴ ساعت حامل ویروس کرونا است

طی یافته های جدید مگس های خانگی می توانند کروناویروس را تا ۲۴ ساعت پس از مواجهه با ویروس حمل کنند و از عوامل اصلی انتقال ویروس هستند.

به نقل از تایلند مدیکال نیوز، مگس‌های خانگی به عنوان عوامل انتقال بیماری‌های باکتریایی، انگلی و ویروسی به انسان و حیوانات شناخته می‌شوند. با این حال، تاکنون نقش مگس خانگی در انتقال ویروس کرونا بررسی نشده است.

از این رو محققان به بررسی این موضوع پرداختند که آیا مگس می‌تواند کروناویروس را با خود حمل کند، ویروس را زنده حفظ کند و آن را به سطوح انتقال دهد.

مطالعات جداگانه ای برای بررسی این موضوع انجام شد. در اولین مطالعه، مگس‌های خانگی پس از قرار گرفتن در محیط یا شیر آلوده به ویروس کرونا از نظر آلودگی مورد آزمایش قرار گرفتند. در مطالعه دوم، نمونه‌های محیطی پس از تماس با مگس‌های آلوده به کرونا ویروس از نظر آلودگی مورد آزمایش قرار گرفتند.

نتایج نشان داد تمام مگس‌های قرارگرفته در محیط یا شیر آلوده به کرونا ویروس تا ۴ ساعت و ۲۴ ساعت بعد از قرارگیری از لحاظ RNA ویروسی مثبت بودند.

همچنین RNA ویروسی در نمونه‌های محیطی بعد از تماس مگس با سطوح شناسایی شد.

در مجموع تحت شرایط آزمایشگاهی، مگس‌های خانگی کروناویروس عفونی را تا ۲۴ ساعت پس از مواجهه به دست آورده و در اختیار داشتند. علاوه بر این، مگس‌های خانگی قادر به انتقال مکانیکی RNA ژنومی کروناویروس به محیط اطراف تا ۲۴ ساعت پس از مواجهه بودند.

امکان جابه‌جایی ویروس توسط حشرات وجود دارد

هرچند حشرات مانند پشه و مگس ناقل بیماری کرونا از فردی به فرد دیگر نیستند، اما امکان جابه‌جایی مکانیکی ویروس به وسیله آنان وجود دارد، به این معنی که ویروس می تواند به پاها، بال و حتی دهان آنان بچسبد و به مکان دیگر جابجا شود.

این جابه‌جایی در مورد انواع ویروس، باکتری و میکروب امکان پذیر است و تاکنون با رعایت اصول بهداشت فردی و جمعی و عمل به توصیه های پزشکان متخصص، از این انتقال تا حد زیادی جلوگیری شده است.

این جابه‌جایی اصلا به معنی انتقال ویروس کرونا از فرد بیمار به سایر افراد نیست، بلکه به این معنی است که حشرات مانند مگس، پشه و سوسک می توانند ویروس را از محل آلوده به مکانی دیگر جابجا کنند که با رعایت اصول بهداشتی به خصوص شستن مرتب دست با آب و صابون می توان با این موضوع مقابله جدی کرد.

دانشمندان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *